راهکارهای علمی و عملی شرکت تروند زعفران قاین در توسعه فناوری محصولات استراتژیک منطقه
زيربناي اقتصادي دانش بنيان ، همان طور كه از نام اين حوزه از اقتصاد پيداست ؛ دانش و دانايي است. ايجاد ساختار پايدار دانش بنيان در شركت تروند زعفران قاين و توسعه آن نيازمند زيرساخت ها و اقدامات مقدماتي بود كه بدون مهيا كردن آن ها ، عملاً اقتصاد دانش بنياني كه منجر به ايجاد سرمايه است بدست نخواهد آمد . ارتباط سازنده ، نزديك و متعامل تروند و دانشگاه هاي استان و فرا استان يكي از مهم ترين اين پيش نيازهاست . در طي اين سال ها ، معمولاً تروند نگاهي صرفاً تجاري و پولساز به علم و دانش و فناوري نداشته است و دانشگاهيان نيز اغلب راغب بوده اند كه مثل يك كارمند در آزمايشگاه ها و پژوهشگاه ها به كار خود مشغول باشند و در ارتباط مستقيم با اين موضوع باشند . يكي ديگر از زيرساخت هاي لازم تروند براي رسيدن به سيستم دانش بنيان ، ايجاد ظرفيت هاي سخت افزاري در كانون هاي علم و دانش و ارتباطات است . استان خراسان در اين زمينه پيشرفت بسيار مثبتي داشته است و در سال هاي اخير نقطه تمركز افزايش ظرفيت هاي دانشگاهي روي مقاطع تحصيلات تكميلي ، كارشناسي ارشد و دكتري بوده است. سخت افزار تنها عامل رشد علم و فناوري در تروند نيست و نرم افزارهايي در اين زمينه مورد نياز است كه همان دانشجويان و استادان و پژوهشگران هستند . در سال هاي اخير، يكي از مولفه هاي نرم افزاري دانش و فناوري كه در تروند پيشرفت داشته ، تعداد مقالات علمي ثبت شده در پايگاه هاي علمي ملي و جهاني بوده است .
مدل راهيابي نوآوري فناورانه به بازار در شركت دانش بنيان تروند زعفران قاين :
دانش مهم ترين نوع سرمايه معنوي تروند است كه اولين منبع استراتژيك تروند در عصر دانش محسوب مي شود . براساس مدل ارائه شده توسط دانشگاه تگزاس دانش پايه پس از گذراندن 5 مرحله به دنياي بازار راه مي يابد كه اين مراحل عبارتند از : تحقيقات اساسي ، تحقيق و توسعه صنعتي پايه ، توسعه و طراحي ، بنگاه هاي توليد صنعتي و بازار مصرف . خروجي هركدام از اين مراحل به مرحله بعد راه يافته و از نيازهاي مراحل فوقاني خود بازخورد دريافت مي كند . اين بازخوردها باعث اصلاح جهت و فعاليت هاي مراحل پايين مي شوند ، به طور كلي در مرحله اول تحقيقات اساسي انجام مي گيرد و محصول آن دانش جامعي راجع به موضوعات مختلف و عمومي است كه به مرحله تحقيق و توسعه صنعتي پايه راه مي يابد. در مرحله تحقيق و توسعه صنعتي پايه ، دانش عمومي مقدماتي با توجه به نيازمندي ها و اولويت ها طبقه بندي و گزينش مي شود و تحقيقات تكميلي با هدف صنعتي شدن دانش پايه صورت مي گيرد . محصول اين مرحله اطلاعات جامعي راجع به موضوعات تخصصي است . در مرحله بعد توسعه و طراحي مبتني بر انتقال و توسعه فناوري انجام مي شود. محصول اين مرحله اطلاعات جزئي براي موضوعات تخصصي كه به دلايل مختلف مورد توجه در بنگاه هاي توليد صنعتي به عنوان محصول ديگر مورد استفاده قرار مي گيرند و به بازار مصرف راه مي يابند.
تفاوت شركت دانش بنيان تروند زعفران قاین را در موارد زير مي توان خلاصه كرد:
1- در شركت تروند زعفران قاین درصد رشد نيروهاي متخصص به كل كاركنان زياد است.
2- اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و موسسات علمي و پژوهشي در مديريت و راهبري شركت دانش بنيان تروند زعفران قاین مشاركت دارند.
3- شركت تروند زعفران قاین بودجه بسيار زيادتري نسبت به ديگر شركت ها براي تحقيق و توسعه نياز دارد.
4- شركت تروند زعفران قاین توانمندي ويژه اي در استفاده از فناوري براي رشد سريع دارند.
5- توسعه شركت تروند زعفران قاین متكي بر توسعه فناوري است ، نه بر سرمايه يا سخت افزار
6- مزيت رقابتي شركت تروند زعفران قاین ، نوآوري در فناوري است.
7- شركت تروند زعفران قاین بازارهاي جديد را از طريق ارائه محصولات با فناوري هاي جديد تسخير مي كند.
8- شركت تروند زعفران قاین به روش هاي سنتي يا نيمه اتوماتيك تكيه ندارد.
راز موفقيت محصول دانش بنيان تروند زعفران قاین:
1- تلفيق كشش و بازار با فناوري باعث
- خلق محصول جديد
- خلق تكنولوژي جديد
2- ايجاد موتورهاي شتاب دهنده تجاري سازي
3 - ايجاد موتورهاي شتاب دهنده برند سازي
ديدگاه فناورانه كه وارد چرخه تروند شده است:(مطابق با نمودار ارائه شده)
توضيح 1 : با توجه به مستقر بودن پايگاه و سايت توليدي شركت تروند زعفران قاين در قطب كهن توليد زعفران جهان يعني قائنات ، لاجرم منجر به استخدام نيروي كار در كليه مقاطع كاري از كارشناس تا كارگر بصورت متخصص و آشنا با زعفران بوده است.
توضيح 2 : اين افراد بومي ، آشنا با نقاط قوت و ضعف توليد محصول بومي منطقه مطابق با دانش بومي پدران و ابا و اجدادشان مي توانند خيلي سريع تر از ساير نيروها رشد پيدا كنند و در جهت افزايش كيفيت و كميت انجام كار پتانسيل هاي بالقوه را بالفعل نمايند.
توضيح 3: با توجه به تأسيس و راه اندازي شركت تروند زعفران قاين بر پايه پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت تروند و بر پايه تأسيس دانش محوري شركت تروند زعفران قاين و راهبري آن توسط مديران موسسات عالي ، قطعاً ديدگاه بر پايه دانش باعث هم افزايي ارزشمند در انجام روند ها مي گردد.
توضیح 4 : استان خراسان جنوبی دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد و میزان بارندگی در این استان حدود 132 میلی متر و متوسط رطوبت هوا 36 درصد به طور متوسط در سال است. این موضوع باعث شده است که محصولات کشاورزی این منطقه از عطر و طعم خاصی برخوردار باشد. علاوه براین اکثر کشاورزان هنوز از روش های سنتی جهت غنی سازی خاک و دفع آفات استفاده می کنند . نتیجه این مسئله تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک که بسیار مورد توجه مردم قرار دارد ، گردیده است. فرآوری تروند زعفران در شهرک صنعتی قاین واقع شده است و چون در مرکز تولید زعفران ایران قراردارد از تمام نقاط استان بهترین محصولات کشاورزی به شرکت ارسال می شود و پس از کنترل کیفیت و آزمایش های لازم جهت فرآوری و بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد . نزدیکی واحد تروند به مزارع کشاورزی و روستاها زمان حمل و نقل از مزرعه به کارخانه را بسیار کم کرده است و در نتیجه ، کمترین صدمه به محصولات از نظر فیزیکی ، شیمیایی و میکروبی وارد می شود . محصولات کشاورزی که به واحد تروند وارد می شود بسیار تازه و با طراوت و سالم می باشند و بلافاصله با آخرین استاندارد ها و روش های موجود سورت ، خشک ، فرآوری و بسته بندی می شوند . کوتاه بودن زمان برداشت محصول ، ارسال به کارخانه و فرآیند تولید سبب حفظ خواص غذایی ، دارویی ، عطر و طعم خاص محصولات می شود که باعث برتری این تولیدات از دیگر تولیدات مشابه می گردد. در حال حاضر بیش از 2000 خانوار کشاورز زعفرانکار انتخاب شده تحت گروه تروند زعفران در بهترین روستاها و مناطق زعفرانکاری منطقه قائنات عضو تأمین زعفران شرکت تروند زعفران اند و تحت آموزش ها و روش های صحیح علمی کارشناسان و متخصصان شرکت می باشند. وسایل و ابزار جمع آوری ، نگهداری و حمل و نقل در اختیار کشاورزان قرار می گیرد تا محصولی متمایز تولید و در اختیار شرکت قرار گیرد . استقرار واحد در کنار مزارع زعفران قائنات و استفاده از تجربه و دانش کشاورز زادگان کیفیت ممتاز محصول تروند زعفران را به ارمغان آورده است.
توضيح 5 : براي كسب دانش و بررسي پتانسيل هايي كه امكان بالفعل شدن آن وجود دارد و همچنين بررسي موقعيت هاي مطلوبي كه دسترسي به آن نيازمند هزينه هايي براي بررسي و تجسس را مي طلبد.
توضيح 6 : زعفران محصول استراتژيك منطقه است اكثر كشاورزان منطقه در كاشت ، داشت و برداشت اين محصول فعاليت مي كنند و بر پايه اين موضوع امرار معاش صورت مي پذيرد. در بررسي هاي صورت پذيرفته مطابق با گروه R&D شركت در چند سال اخير بنا به افزايش قيمت ، مصرف كنندگان گاهاً زعفران را به عنوان يك محصول لوكس از سبد مصرف خود حذف كرده و يا ميزان مصرف را به 50 % تقليل داده اند. با بررسي مديران ارشد و مياني تحقيق و توسعه تروند براي برگرداندن اين ادويه ارزشمند با خواص دارويي بالا به سبد كالايي مصرف كننده بايستي نوع مصرف و نوع كالا تغيير يابد كه هم بنا به بالا بودن قيمت زعفران و محدود بودن در آمد مصرف كنندگان زعفران به چرخه مصرف باز گردد و هم اينكه مصرف كنندگان از خواص دارويي اين اكسير شفابخش بهره مند گردند.
رسيدن به موضوع مذكور از طريق ايجاد محصولات جانبي جديد و يا مشتقات حاصله از زعفران ايجاد مي گردد مانند توليد و فناوري
قرص صد در صد خالص زعفران
قرص جوشان زعفران
آدامس زعفراني
چاي زعفراني ( بدون مواد نگهدارنده )
نوشيدني زعفران چاشني ماست زعفراني
اسپري زعفراني تحت خلأ
ساير محصولات جديد در مورد زرشك نيز كه دومين محصول بومي منطقه نيز مي باشد ، عمليات تحقيق و طراحي و برنامه ريزي براي فناوري جديد ايجاد گرديده است كه بر اين پايه توانسته ايم در ايجاد محصولات جديدي همچون
- پودر زرشك ( مورد مصرف در صنايع دستي ، شكلات سازي ، صنايع دارويي )
- قرص جوشان زرشك
- نوشيدني زرشك ( بدون مواد نگهدارنده )
- مايع دستشويي زرشكي
- شامپو سرو بدن زرشكي
برنامه ريزي نمائيم.
تغيير در فرهنگ مصرف و آگاهي به مصرف كنندگان كه زعفران تنها به عنوان يك رنگ خوراكي براي آشپزخانه ها كاربرد ندارد بلكه يك داروخانه سرشار از خواص دارويي و درماني است كه با تغيير در توع كالاي مصرفي بنا به گروه هاي سني مختلف مصرف كنندگان از خواص پنهان اين ادويه بي نظير بهره مند گردد.
راهکارهای عملی و علمی در توسعه فناوری زعفران :
در شرکت تروند زعفران قاین فناوری ، نه به عنوان مولفه ای اثرگذار در کنار سایر مولفه های توسعه که به عنوان موتور محرکه ی رقابت پذیری و رشد پایدار اقتصادی نقشی بی بدیل را در خط مشی سازمان ایفا می نماید. از این رو فن آوری در بخش زعفران با تکیه بر موارد ذیل بسیار پر رنگ و به صورت علمی و عملی انجام می پذیرد:
- جذب و تبدیل ایدههای علمی و عملی به محصول و مشاغل پایدار.
- همافزایی علم و ثروت (تجاریسازی علم و دانش).
- تجاریسازی یافتههای پژوهشی و تحقیقاتی.
- توانمندسازی دانشآموختگان به منظور ورود به فضای کسبوکار.
- حمایت، هدایت و سمتدهی در جهت نوآوریها و تولید فناوریهای برتر.
- ایجاد زمینه برای به کارگیری هرچه بیشتر توانمندیهای دانشگاهها و واحدهای پژوهشی در جامعه.
- ترغیب متخصصین، نوآوران، مخترعان، اعضای هیاتعلمی دانشگاهها و واحدهای پژوهشی برای فعالیتهای بیشتر در رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاریسازی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی.
- تشویق بنگاههای اقتصادی و دستگاههای اجرایی به بهرهگیری از یافتههای پژوهشی و فناوریهای شکل یافته در مراکز پژوهشی.
- ارتقای فرهنگ عمومی کارآفرینی.
زمينه هاي فعاليت شرکت تروند زعفران قاین :
1- انجام پژوهش هاي كاربردي و توسعه اي در زمینه ی زعفران و زرشک .
2- ارایه خدمات تخصصي و مشاوره اي به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی (خدمات علمي، تحقيقاتي و فني).
3- توليد محصولات منطقه ای منطبق با فناوري نوين (توسعه فناوري).
4- انجام خدمات نظارتي بر پروژه هاي پژوهشي ، اجرایي و مشاوره اي در مورد موضوعات مذکور.
5- ارایه ی خدمات توسعه ی کارآفرینی از قبیل ایجاد مشاغل وابسته به تولید کارخانه
6- ارایه ی خدمات توسعه ی محصول جدید.
7- ارایه ی خدمات ایجاد و توسعه ی خوش های کسبوکار.
8- تشخیص فرصت های کارآفرینی در زمینه فراورده های مشتق از زعفران و زرشک.
9- انجام خدمات ورود کسب و کارها به بازار بینالملل و جهانی کردن آنها.
10-برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه ی کارآفرینی در سطوح ملی ، منطقه ای و محلی.
نتیجه گیری :
با توجه به تعریف و کارکرد شرکت تروند زعفران قاین ، این شرکت، به عنوان بنگاه اقتصادی دانشبنیان ، نقش محوری در ساختار اقتصاد زعفران ایفا مینماید . شرکت ، با توجه به ویژگیهای خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطافپذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبه رو شدن با شرایط تحریم را دارا می باشد . یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک منطقه ، ارتقای فناوری و افزایش بهرهوری عوامل تولید از طریق دانشبنیان نمودن اقتصاد و توسعهی شرکت تروند زعفران قاین است . یکی از اساسیترین زیر ساختهای اقتصاد دانشبنیان و پیشنیاز تحقق استراتژی شرکت تروند زعفران قاین ، سرمایهی انسانی خلاق، نوآور و دانش است و نیروی انسانی به عنوان بزرگترین و با ارزشترین سرمایهی شرکت ، مورد توجه قرار می گیرد و بدین ترتیب ، با توانمند نمودن و تشویق و زمینهسازی فعالیت آنان توان تولید و توسعه ی محصولات جدید را دارد . |